سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اساس حکمت، مدارا کردن با مردم است . [امام علی علیه السلام]
تجربه های مدیریت راهنمایی فاطمیه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  •  یادداشت برداری یکی از مهمترین مهارتهای یادگیری است که به شما در فهم مطالب بسیار کمک می کند. اگر جزوه ای دقیق و منظم داشته باشید می توانید آن را سالیان سال نگه داشته و در مراحل مختلف تحصیل از مطالب آن بهره ببرید. با دنبال کردن مراحل زیر و تمرین آنها، می توانید این مهارت را در خود پرورش دهید.

    1- هنگام شروع کلاس برای یادداشت برداری آماده باشید. وسایل خود را پیش از شروع کلاس آماده کنید.
    2- عوامل مزاحم را از خود دور کنید. صحبت کردن، خوردن، خندیدن و مسائلی از این قبیل یادداشت برداری شما را دچار اشکال می کنند.
    3- بطور فعالانه در بحث و موضوع درس شرکت کنید. سؤال کنید. پاسخ دهید و اشکالات خود را بپرسید.
    4- به صحبت‌های معلم با دقت گوش کنید. به مطالبی که معلم بر روی آنها تاکید می کند، دقت کنید. به دنبال عباراتی نظیر این باشید: " نکته مهم این است که …"، " بطور خلاصه می توان گفت که… ". مطالبی را که معلم بر روی تخته می نویسد، یادداشت کنید.
    5- نکات مهم درس را تشخیص دهید. مطمئن شوید که نکات مهم را به درستی تشخیص داده و یادداشت کرده‌اید.
    توجه داشته باشید که اگر معلم مطلبی را چند بار تکرار می کند، احتمالا آن مطلب بسیار مهم است.

    یادداشت برداری آگاهانه و منظم

    1- لازم نیست تمام کلمات معلم را بنویسید.
    2- فقط نکات مهم و مطالب اصلی را یادداشت کنید.
    3- از کلمات کلیدی استفاده کنید و حروف اختصار بکار ببرید تا سرعت نوشتن شما بیشتر شود.
    4- مطالب را بطور واضح بنویسید تا در مرور آنها به اشکال بر نخورید.
    5- هنگامی که معلم مطالب مهمی را توضیح می دهد، ابتدا به دقت گوش کنید و سپس آن مطلب را بطور خلاصه بنویسید.
    6- جزوه شما باید خلاصه ای از یک درس باشد، به این صورت که:
    الف- موضوع اصلی را بالای صفحه بنویسید.
    ب- نکات مهم مربوط به آن موضوع را شماره گذاری کرده و به ترتیب بنویسید.
    ج- در زیر هر مطلب، جزئیات مربوط به آن را بنویسید و با حروف الفبا نشانه گذاری کنید.

    بعد از کلاس

    1- بلافاصله بعد از کلاس یادداشت‌های خود را مرور کنید، در این هنگام ذهن شما آمادگی بیشتری برای این کار دارد.
    2- نکات مهم را مشخص کرده و نکات غیرضروری را حذف کنید.
    3- زیر نکات و مطالب مهم خط بکشید.
    4- اگر مطلبی به نظرتان می رسد، به آنها اضافه کنید.
    5- جزوه‌ها را دسته بندی و تنظیم کنید.
    با مرور و تنظیم جزوه‌ها، ده دقیقه بعد از کلاس، در وقت خود صرفه جویی کنید. توجه داشته باشید که هرچه دیرتر این کار را انجام دهید، تنظیم و تشخیص مطالب مهم برای شما سخت تر می شود و زمان بیشتری می گیرد.



    فلاح ::: شنبه 86/11/6::: ساعت 8:36 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    مدرسه و محیطهای آموزشی کانون توجه صاحبنظران سلامت روان هستند. از این رو که این محیط با گروههای سنی که به عنوان گروههای حساس شناخته می‌شوند سروکار دارند. علاوه بر اینکه سنین دبستان و راهنمایی و دبیرستان به عنوان سنینی شناخته می‌شوند که پایه ریزی شخصیت افراد در بزرگسالی در این سنین روی می‌دهد.مساله قابل توجه این است که این دسته از گروههای سنی بیشتر اوقات خود را در این مدارس و محیطها می‌گذرانند و روشن است که فضای این موقعیتها تاثیرات مهمی بر سلامت افراد در بزرگسالی دارد. بر این اساس صاحبنظران مسائل روانی در کنار توصیه به خانواده‌ها در جهت شناخت عوامل موثر در بهداشت روانی و تامین آن ، مراکز آموزشی و مدارس توجه خود قرار می‌دهند و ایجاد آشنایی و رعایت این عوامل را در مدارساکیدا توصیه میکنند رسیدن به اهداف آموزشی که مدارس به عنوان اهداف اساسی خود به آنها توجه دارند مستلزم تامین بهداشت روانی دانش آموزان است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که سلامت روانی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه دارد. و دانش آموزانی که به نحوی از مشکلات روانی یا از فقدان بهداشت روانی مناسب رنج می‌برند اغلب با افت تحصیلی مواجه هستند. بنابراین ضروری به نظر می‌رسد جهت تامین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی،تربیتی و تضمین سلامت افراد در جامعه در سنین مختلف اعمال شیوه‌های مناسب جهت تامین بهداشت روانی در مدارس مدنظر قرار گیرد.

    محیط فیزیک مدرسه و بهداشت روانی

    محیطی که در آن دانش آموزان به کسب علم و آموزش مشغولند همچون تمام محیطهای دیگر که بر رفتار فرد موثر است رفتار و سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. روشن است محیط فیزیکی مدرسه از جمله شرایط ساختمانی ، نور ، رنگ ، بهداشت محیط در سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار است. از اینرو ضروریست که در جهت ارتقاء بهداشت روانی دانش آموزان تامین شرایط فیزیکی مناسب مورد توجه قرار گیرد و از آنجایی که قسمت عمده ساعات روزانه دانش آموزان در محیط مدرسه می‌گذرد شرایط نامناسب فیزیکی مثل ناکافی بودن نور ، سیستم گرمایش و سرمایش نامناسب ، امنیت ساختمان و ... بسیار حائز اهمیت است.

    بهداشت روانی مسئولین مدرسه

    در تامین بهداشت روانی دانش آموزان ، توجه به بهداشت روانی مسئولین و کارکنان مدارس نیزحائز اهمیت است.علاوه برتاثیرالگویی مسئولین مدرسه بر رفتار دانش آموزان نوع ارتباطی که با دانش آموزان برقرار می‌کنند می‌توانند سودمند یابرعکس مخل بهداشت روانی دانش آموزان باشد. از اینرو لازم به نظر می‌رسد تامین بهداشت روانی مسئولین مدرسه و گزینش افراد سالم مورد توجه قرار گیرد.

    نقش مشاور در تامین بهداشت روانی در مدرسه

    مشاور نقطه مرکزی در تامین بهداشت روانی مدرسه به شمار می‌رود. مشاور با شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی و عوامل ارتقا دهنده بهداشت روانی سعی در ایجاد فضایی سالم در مدرسه می‌نماید. علاوه بر نقش الگودهی ، مشاوره می‌تواند الگویی برای معلمان دیگر باشد با شناسایی دانش آموزان مشکل‌دار و کمک به رفع مشکل آنها و شناخت سایر عوامل و با استفاده از امکانات موجود به ارتقای سطح بهداشت روانی مدرسه می‌پردازد. مشاور معمولا مورد توجه معلمین و دانش آموزان بوده و اغلب به عنوان ارائه دهنده راه حلهای مفید برای اهداف آموزشی و تربیتی از او یاری جسته می‌شود. بکارگیری مشاورین فعال گامهای اساسی در بهبود شرایط و فضای روانی مدارس هستند.

    توصیه‌های برای ارتقا بهداشت روانی مدارس

    آگاه سازی مسئولین مدرسه و معلمین در اتخاذ شیوه‌های ارتباطی و تربیتی مناسب

    رفع عوامل مخل بهداشت روانی معلمین

    ارتباط مستمر با خانواده دانش آموزان

    به روز رسانی اطلاعات و آگاهیهای مشاوران و ارتقای توانمندیها و مهارتهای آنها

    بهبود شرایط فیزیکی مدارس

    برگزاری جلسات آگاه سازی برای دانش آموزان  در جهت آموزش مهارتهای زندگی ، کنترل استرس و تامین بهداشت روانی



    فلاح ::: دوشنبه 86/10/17::: ساعت 5:8 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    برای داشتن مدرسه موفق ، معلم و مدرسه نقش اساسی دارند . گلاسر به عنوان یک روانپزشک معتقد است اگر یک کودک صرف نظر از سابقه زندگیش ، بتواند در مدرسه موفق شود ، برای موفقیت در زندگی نیز شانس فوق العاده ای دارد و در صورتی که در یکی از مراحل آموزشی خود با شکست مواجه شود شانس او برای موفقیت در زندگی به مقدار زیادی کاهش پیدا می کند. تا زمانی که مدارسی را به وجود نیاورده باشیم که کودکان بتوانند از طریق استفاده منطقی و عقلانی از توانایی هایشان به موفقیت دست یابند ، شاهد افزایش نابسامانیهای اجتماعی خواهیم بود از جمله افزایش تعداد افرادی که باید در « حبس های موقت یا دائم » و بیمارستانهای روانی به سر برند و افرادی که برای اداره امور زندگی خود به مددکاران اجتماعی نیازمندند ، چرا که احساس می کنند نمی توانند در این جامعه فرد موفقی باشند و تمایلی به تلاش بیشتر در خود نمی بینند . هیچ کس به اندازه افرادی که در مدارس کار می کنند از مشکلات دانش آموزان شکست خورده آگاه نیست . معلمان و مدیران از دانش آموزانی که در روند تحصیل و مدرسه ، کاملاً یاغی و متمرد بوده و در بسیاری از موارد دچار یأس و دلسردی شده بودند ، یاد می کنند و معتقدند بی انگیزه بودن ، شکست خوردن و بی احساس بودن ، مشکل اساسی اینگونه دانش آموزان در مدارس است . بنابراین باید راههایی پیدا شود که فراگیران بیشتری بتوانند به موفقیت برسند و برای یافتن این راهها باید دلایل شکست آنان را بررسی کرد . گلاسر برای حل مشکل از واقعیت درمانی استفاده می کند او معقتد است که نیازهای انسان شامل دو قسمت عمده می باشد :
    -
    نیاز به مبادله عشق و محبت
    -
    نیاز به احساس ارزشمند بودن
    نیاز به مبادله عشق و محبت :فرد باید دوست داشتن و مورد محبت قرار گرفتن را بیاموزد ، او باید در این دنیا شخصی را پیدا کند که دوستش داشته باشد و متقابلاً شخص دیگری نیز او را دوست بدارد . اگر شخص در تقدیم و در دریافت محبت موفق شود و بتواند این روال را با ثبات نسبی در طول دوران زندگی خود ادامه دهد ، فرد نسبتاً موفقی خواهد بود . کودکان و نوجوانان شدیداً به محبت وعاطفه نیازمند هستند نه تنها از جانب معلمان بلکه در بین خودشان نیز این گونه است . ولی در مدرسه امکان و فرصت آنها برای دستیابی به عاطفه بسیار اندک است.احساس ارزشمندی: برای کسب این احساس معلومات و قدرت تفکر لازم است . اگر کودکی که به مدرسه رفته ، در تحصیل معلومات « فراگیری شیوه تفکر و حل مشکلات » شکست بخورد ، بعید است که خانواده و یا اطرافیان او بتوانند شکست وی را جبران کنند . علاوه بر آن دانش آموزان در خلال فراگیری روش تفکر و حل مسائل ( که لازمه دستیابی به احساس ارزشمندی است (می توانند آموختن اهداء و دریافت محبت و اعتماد به نفس کافی را به دست آورند . شخصی که مورد محبت است و یادگرفته عشق بورزد ، شانس خوبی برای موفقیت در عرصه زندگی دارد چرا که او به مدد نیروی حاصل از محبت انگیزه بیشتری برای موفقیت و احساس ارزشمندی می کند  می تواند مقداری از ناکامی هایی را که ممکن است برایش رخ داده باشد  در نتیجه دوست داشتنها  تحمل کند .
     
    در قلمرو مدرسه محبت میتواند به عنوان بهترین نوع احساس مسئولیت اجتماعی قلمداد شوداگر بچه ها  احساس مسئولیت در قبال یکدیگر، دلسوزی، توجه نسبت به هم و کمک به همدیگر را نیاموزند و هر کاری را فقط برای شخص خودشان انجام دهند نه بخاطر دیگران در این صورت مفهوم محبت کمرنگ ومحدود می شود بچه ها باید یاد بگیرند که چگونه در کوران مشکلات اجتماعی و آموزش مدرسه ، حساسیت و دلسوزی را داشته و برای حل این مشکلات به یکدیگر کمک کنند . همه مدارس باید قسمتی از برنامه خود را به آموزش احساس مسئولیت اجتماعی اختصاص دهند و گرنه بسیاری از بچه ها نمی توانند به هویت موفق دست یابند . به نظر گلاسر اگر شخص نتوانداز طریق مناسب به هویت دست یابد سعی می کند از طرق دیگر یعنی بزهکاری ، انزوا و انفعال به این هدف نایل شود و این راهها نیز شخص را به یک هویت دیگر می رساند : هویت شکست هر قدر هم کیفیت علمی مدارس بهبود یابد ، دانش آموزان ، بدون پشتکار و انضباط شخصی نمی توانند به موفقیت نایل آیند . از آنجائیکه شکست خوردگان جامعه ما افراد تنهایی هستند ، مدارس می توانند با برقراری ارتباط عاطفی ازطریق جلسه های بحث و گفتگوی کلاسی با بچه ها ، تنهایی آنها را بشکنند .



    فلاح ::: شنبه 86/10/15::: ساعت 7:56 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    با نگاهی کوتاه به  گستردگی کار سازمان آموزش وپرورش بی وقفه یادی از کلاس های درسی خود و فرزندانمان می کنیم، یعنی آموزش و پرورش را دور از خود و خانواده خود و حتی جدای از گروه سنی خاصی نمی دانیم، زیرا این سازمان با تمام افراد جامعه و هر گروه سنی در ارتباط است ودر مورد  مسئله تربیتی می توان گفت  اکثریت افراد جامعه مستقیم یا غیرمستقیم از تربیت صحیح افراد لذت می برند و کسی نیست که در طول عمر خود از افرادی که برخورد نامناسب؛ حرف نامناسب و یا عمل زشتی را انجام می دهد، خوشش بیاید و در صحبت های خود از اعمال و رفتار ناشایست کسی تعریف کند، حتی اگر این فرد خود نیز به عنوان فردی ناهنجار در جامعه زندگی کند. تربیت یک امر ضروری و لازم به نظر می رسد، اما این تربیت به دست چه کسانی و چگونه باید انجام پذیرد؟خانواده ها با ارزشترین سرمایه ی زندگی خود را هر روز ساعتها به مدرسه می فرستند و دبیران ومدیر فرصت می یابند به پردازش ایشان بپردازند درواقع بازده کارشان حیاتی، تعیین کننده و ماندگار است  اگر آموزش و پرورش ارتقاء پیدا کند  و اصلاح شود  در اقتصاد، سلامت وبهداشت، محیط زیست، مرگ ومیر، باروری، زیبایی و هنر، رفتارهای گوناگون مردم در سطح جامعه با یکدیگر وفراتر از همه ی اینها در دین، فلسفه و اخلاق تأ ثیر خواهد گذاشت.



    فلاح ::: جمعه 86/10/14::: ساعت 10:17 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    کسانی که لحظات عمرشان را توام بارضایتمندی و شادابی سپری می کنند، دارای تفکراتی مثبت هستند و از قدرت تصمیم گیری فوق العاده ای برخوردارند. این قبیل افراد هیچ گاه برخلاف خصلت ذاتی و تعلقات پاک فطری خود عمل نمی کنند. تجاربی که در زمینه های مختلف کسب می کنند، متناسب با معیار زمان و هنجارهای اجتماعی رقم خورده است. چرا که در راس خانواده خود از پدر و مادری متعهد و آشنا به مسائل روز جامعه برخوردارند. تحولات پیچیده اجتماعی در زمینه های مختلف، این سوال را در اذهان تداعی می کند که تعلیم و تربیت جوانان درمحیط منزل و اجتماعی بزرگتر از آن یعنی مدرسه یا جامعه چگونه و به دست چه کسانی برنامه ریزی می شود و با توجه به آمار مطرح شده مبنی بر اینکه تا حدود زیادی شخصیت جوانان در اجتماع شکل می گیرد الگوی رفتاری و معیار شخصیتی آنان چه کسانی هستند و تا چه اندازه از اعتبار و محبوبیت عمومی برخوردارند؟ مسئولین امر در انتخاب مربیان، معلمان و دبیران که به صورت زیربنایی با پرورش استعداد نسل آینده سر و کار دارند، تا چه حد دقت نظر دارند، منتخبین از چه ویژگی های ارزشمندی برخوردارند؟ آیا توانایی ایجاد یک فضای آموزشی خلاق، صمیمی و فراگیر را دارند؟ چرا که می دانیم غفلت و کوتاهی در زمینه های آموزشی به هر دلیل موجب آسیب پذیری جامعه جوان می شود. آموزش و پرورش با آگاهی کامل از موقعیت حساس کنونی و با علم به اینکه دسترسی به اطلاعات اجتماعی و بین المللی از طریق کامپیوتر و اینترنت آنقدر ساده و روان است که دانشمندان و متفکران عصر حاضر، جهان را به دهکده ای کوچک تشبیه کرده اند، مسوولیتی بس خطیر در حوزه فرهنگ دارد. در همین راستا سرمایه گذاری معنوی و فضاسازی آموزشی و فرهنگی با سیاست گذاری صحیح و مدون برای جوانان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است. مطمئنا دورنمای این حرکت رو به پیشرفت را می شود در خلاقیت های فرد فرد این جوانان مشاهده کرد. مسوولین آموزش و پرورش آگاه باشند هر بودجه ای در مجلس برای ارتقای سطح آموزشی تصویب می شود، باید دقیقا در وقت مقرر هزینه گردد و نتیجه عملی آن با هماهنگی و توسط دلسوزان ذی ربط مورد ارزیابی قرار گیرد. باید پذیرفت که نیمی از نتایج مثبت در حوزه آموزش و پرورش تنها با بودجه کافی قابل حل خواهد بود. سرمایه گذاری فرهنگی هیچ گاه هدر نمی رود، بلکه نتایج گران بهای آن در آینده نه چندان دور هویدا می گردد. شاید تصور عده کمی از افراد عادی جامعه نسبت به کادر آموزشی آموزش و پرورش این باشد که معلمان صرفا مسوولیت تدریس تعدادی از دانش آموزان را برای ساعتی از روز به عهده گرفته اند و این زمان نیز مانند زمان های دیگر خواهدگذشت. حال آن که برداشت حقیقی از این امر چیز دیگری است. ما به این حقیقت واقفیم که پدران و مادران در واقع ثمره های زندگی خویش را به صورت امانت به دست ما می سپارند. فرزندانی که آیینه تمام نمای زندگی ما هستند; صاف و زلا ل و بی آلا یش و ما باید در حفظ و نگهداری این امانت حساس و شکننده در تمام مقاطع مختلف تحصیلی بکوشیم و غبار و زنگار جهل و بی سوادی را از روی آنان بزداییم، تا تبسم رضایت را در چهره های آنان ببینیم. آنان به حمایت همه جانبه ما نیاز دارند از جمله در تعلیم و تربیت و آموزش منظم و احساس مسوولیت ما نیز از آنان غافل نیستیم و سعی می کنیم که در جریان کوچک ترین مسائل و مشکلا ت آنان قرار بگیریم تا در جهت رفع آن ها بکوشیم و اگر فراز و نشیبی در زندگی آنان به وجود آید، باید به آنان تفهیم کنیم که همه این ها راز و رمز زندگی است و باید با آن کنار آمد.
    دانش آموزان ما، آینده سازان این مرزو بومند و باید آن گونه که شایسته آنهاست ساخته شوند.باید سخت کوش وباصلابت باشند و به پیشرفت کشور در هر زمینه ای کمک بکنند. چرا که همه ما می دانیم که جامعه خوب یافتنی نیست بلکه ساختنی است. انسان های خوب نیز یافتنی نیستند بلکه آن ها را باید ساخت.



    فلاح ::: پنج شنبه 86/10/6::: ساعت 10:20 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    در این سن اضطراب جدایی جای خود را به امتناع از مدرسه رفتن می‌دهد، در واقع در این مقطع امتناع از مدرسه رفتن مطرح می‌شود نه ترس و آن به دلیل کسب تجربه های عینی است از حضور در مدارس ابتدایی، مشاهده رفتارها، ارائه اطلاعات واقعی یا غیرواقعی از مقطع تازه، توسط همسالان، افراد خانواده و غیره، وابسته شدن و عادت به حضور یک معلم در تمامی دروس ، تعداد کم دانش آموزان کلاس و ترس از حضور در کلاسهای حجیم یا معلم های مرد (بیشتر برای پسرها) ، عدم آگاهی نسبت به مقطع، قوانین و مقررات مدرسه، سختگیری کادر اجرایی و دبیران و در صورتی که از نظر آموزشی ضعیف بوده باشند، ترس از ناتوانی و شکست تحصیلی.
    این دوره از حساسترین دوران زندگی فرد است. تحولات مربوط به بلوغ، رشد فکری و روانی، تمایل به استقلال طلبی، تغییر در ارزشها و تحولات جسمانی از این سن آغاز می‌شود.
    نوجوان در این سن بسیار حساس، زودباور و تأثیرپذیر است. تجربه های قبلی از نحوه رفتار معلم، محیط آموزشی، ناظم و مدیر و روابط با همسالان در چگونگی واکنش او نسبت به محیط تازه مؤثر است.
    بی تردید در آغاز هر پایه به طور طبیعی مواجه با نوعی دلشوره اضطراب و نگرانی نوجوانان در برخورد با محیط تازه تحصیلی خواهیم بود.
    اخلاق و رفتار معلم، طرز تفکر او، سطح فرهنگی، کیفیت و نحوه آموزش دروس، و برخوردش با مسایل و مشکلات بچه ها، روش کلاسداری و تدریسش و شیوه های انضباطی او، جاذبه و دافعه اش ، تشویق و تنبیه، نظم و ترتیب در دوره ابتدایی و آغاز دوره راهنمایی تأثیر سازنده یا مخرب در افکار و واکنشهای او به محیط تازه دارد.



    فلاح ::: یکشنبه 86/10/2::: ساعت 10:10 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    امتحان معیار ارزشیابی دانسته ها و توانایی های شماست و شما می توانید از آن به عنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت های یادگیری خود استفاده کنید. اما شرایطفیزیکی و ذهنی ای وجود دارد که عملکرد شما در حین امتحان را تحت تأثیر قرار می دهد بنابراین لازم است پاره ای نکات را هنگام امتحان رعایت کنید.

    1-   با آمادگی کامل و به موقع در سر جلسه امتحان حاضر شوید وسایل مورد نیاز مثل : مداد،خودکار،ساعت،...را به همراه داشته باشید با این کار همه چیز در دسترس شما خواهد بود و نیازی به قرض گرفتن وسایل دیگران پیدا نخواهید کرد.

    2-   با اطمینان خاطر و آرامش کامل در امتحان شرکت کنید مثبت اندیشی کنید همواره این جمله را در ذهن خود تکرار کنید «من برای امتحان کاملاً آماده ام و به خوبی از عهده ی آن بر می آیم »نگرانی را از خود دور کنید هرگاه احساس نگرانی کردید چند نفس عمیق بکشید تا آرام شوید قبل از امتحان با دوستانتان راجع اضطراب و دلشوره صحبت نکنید بهتر است بدانید که نگرانی همچون یک بیماری مسری ، قابل سرایت به دیگران است.

    3-   آرام ولی هوشیار باشید اگر حق انتخاب دارید مکان مناسبی را برای نشستن انتخاب کنید نیمکتی را انتخاب کنید که برروی آن فضای کافی برای کار داشته باشید به پشتی نیمکت تکیه دهید و راحت باشید.

    4-   در ابتدا نگاهی گذرا به سؤالات بیاندازید حدودآ 10 درصد وقت خود را برای این کار صرف کنید کلمات کلیدی را مشخص کنید و برای پاسخ دادن به سؤالات زمان بندی کنید در حالی که سؤالات را می خوانید نکاتی که به ذهنتان می رسد و می تواند مفید باشد را در کنار آنها یادداشت کنید.

    5-   برای پاسخ گویی به سؤالات از یک برنامه منظم پیروی کنید ابتدا به سؤالات ساده تر پاسخ دهید و بعد به آنها که نمره ی بیشتری دارند سپس به ترتیب به سؤالاتی پاسخ دهید که:

    - مشکل تر هستند

    - جواب دادن به آنها وقت بیشتری می گیرد

    - نمره ی کمتری دارند

    6-  در امتحانات تستی برای انتخاب پاسخ درست دقت کنید

    - ابتدا پاسخ هایی که می دانید اشتباه است کنار بگذارید

    - اگر تست نمره ی منفی ندارد از بین پاسخ های باقی مانده پاسخ صحیح را انتخاب نمایید و یا حدس بزنید

    - اگر امتحان نمره ی منفی دارد و شما دلیل خاصی برای انتخاب پاسخ خود ندارید حدس نزنید

    - شک نکنید معمولآ اولین گزینه ای که انتخاب می کنید پاسخ صحیح است پس پاسخ خود را تغییر ندهید مگر اینکه واقعآ به نتیجه ی قطعی رسیده باشید

    7- در امتحانات تشریحی قبل از پاسخ دادن به سؤالات خوب فکر کنید

    - ابتدا نکات مهمی را که راجع سؤالات به ذهنتان می رسد در پیش نویس یادداشت کنید

    - این نکات را به ترتیب شماره گذاری کنید

    - سپس آنها را تنظیم کرده و پاکنویس کنید.

    8- درپاسخ به سؤالات تشریحی به اصل موضوع بپردازید و حاشیه نروید

    - در جمله اول موضوع اصلی را بیان کنید

     – مقدمه ای برای آن بنویسید

    - سپس موضوع را با جزئیات بیشتری شرح دهید

    - به سؤال توجه کنید و فقط به آنچه از شما خواسته شده پاسخ دهید از توضیحات غیر ضروری ومثال های اضافه بپرهیزید

    9- ده درصد وقت امتحان را برای مرور مطالب کنار بگذارید

    - برای ترک کردن جلسه امتحان عجله نکنید

    - در انتها تمام سؤالات را مرور کنید

    - مطمئن شوید که به تمام سؤالات پاسخ داده اید

    - پاسخ ها را یک بار دیگر بخوانید و در صورت لزوم جمله بندی ،املای کلمات و...را تصحیح کنید

    10- وقتی نتیجه امتحان را گرفتید آن را بررسی کنید

    - به اشکالات خود توجه کرده و سعی کنید در آن زمینه بیشتر مطالعه کنید

    - برای امتحانات آخر سال سؤالات امتحانات کلاسی را دوره کنید تا اشتباهات گذشته را تکرار نکنید

    - بهترین روش یادگیری ای را که برای شما مؤثر بوده انتخاب کنید

    - روش هایی که برای شما کارآیی لازم را نداشته کنار بگذارید

    - سعی کنید بهترین روش را پیدا کرده و بر روی آن تمرین کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.



    فلاح ::: یکشنبه 86/10/2::: ساعت 7:46 عصر
    نظرات دیگران: نظر

       1   2   3   4      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 2
    بازدید دیروز: 31
    کل بازدید :303096

    >>اوقات شرعی <<

    الکسا


    >> درباره خودم <<
    تجربه های مدیریت  راهنمایی فاطمیه
    فلاح
    این وبلاگ حاوی مقالات، تجربیات و نکاتی پیرامون مدیریت مدرسه و اجتماع می باشد. امیدوارم مورد استفاده سایرین قرار گیرد. هرگونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ موجب امتنان است.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    تجربه های مدیریت  راهنمایی فاطمیه

    >>لینک دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<