سفارش تبلیغ
صبا ویژن
خداوند، اصرارکنندگان و پیگیران در دعا رادوست دارد . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
تجربه های مدیریت راهنمایی فاطمیه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • بهترین الگوی مدیران در مدارس ، روشهای هدایت راهنمایی های پیامبر اکرم (ص) می باشد .

     راز موفقیت پیامبر (ص) عبارت بود ا ز:

     

    1.   توکل به خدا

    2.   توسل به فطرت افراد

    3.   احترام

    4.   مسولیت دهی

    5.   آموزش به جای سر زنش

    6.   کار با عشق و به خاطر خدا

    7.   مساوی بودن

    8.   دانا محوری و تشویق یادگیری

    9.   انعطاف پذیری

    10.     مشورت

    11.     نقد پذیری

    12.     صداقت

    13.     تقوا

    14.     بخشش

    15.     تعاون

    16.     مشورت

    17.     پشتکار

    18.     موعظه

    19.     باهم بودن

    20.     میهمانی

    21.     رفاقت

    22.     تکریم شخصیت

    23.     امر به معروف و نهی از منکر

    24.     اعتقاد به روز جزا

    25.     صبر و حوصله

    26.     ادب

    27.     دعا

    28.     احترام به معلم و تعلم

    مدیران اگر شرایطی را در مدارس فراهم نمایند که همه ی افراد فرصت پیدا کنند در تصمیم گیری ها مشارکت داشته باشند به همان میزان بر پیشرفت مدرسهو ایجاد اتحاد و همدلی و هماهنگی تاثیر گذار خواهند بود .

    امید است با استفاده از رهنمود های پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) هدف اصلی تعلیم و تربیت را که رساندن انسان به مقام خلیفه الهی است تحقق بخشیم



    فلاح ::: دوشنبه 86/9/12::: ساعت 8:15 عصر
    نظرات دیگران: نظر

                 مدیر موفق

    سخن گفتن از مدیریت بدین معنا نیست که انسان چگونه بتواند یک اداره و یا سازمان مشخص را اداره نماید، بلکه مراد از مدیریت این است که ما چه قوانین را برای مدیریت داشته باشیم و چگونه بتوانیم در هر شرایط و زمان خود را به آن قوانین پایبند بدانیم و مدیریت خود مان  را آنطور با قوانین جامعه مورد نظر هماهنگ کنیم که نه خود ما و نه جامعه از آن ضرر ببیند؟

    در همهء تمدن های بشری این یک امر پذیرفته شده است که اداره کننده ء سالم، راستکار، راستگوی و پای بند به قانون را مردم می پسندند. همهء ادیان و مکتبهای بشری اصولی را در زمینه  ای وضع کرده اند تا جامعه را بسوی خیر و فلاح بکشانند، این اشخاص هستند که قانون را زیر پای میگذازند، آنرا توجیه غلط میکنند و مورد استفادهء سوء قرار میدهند. بعبارت دیگر مشکل اصلی در نبود قانون نیست بلکه مشکل در عدم رعایت و تطبیق قانون است.
    بدون شک قوانین در ذات خود برتری ها و بهتری های نسبت به یکدیگر دارند، اما در مجموع هیچ قانون انسانها را تشویق به ظلم و تجاوز به حق دیگران نمیکند.

    پس از دیدگاه شما  یک مدیر موفق چه کسی است؟

    مدیر موفق کسی است که:

    1-مسئولیت پذیری در برابر کار ها ، فعالیتها و شکستها

    2-تمایل براى بهبود انجام کارها و به کار گیری ابتکار عمل

    3-قلمداد کردن کارها به عنوان سرگرمی لذت بخش نه به عنوان بارى بر دوش

    4-برخورداری از توانایى کافى در زمان بندى مناسب براى انجام فعالیتها

    5-توانایى انجام کارها در فشرده ترین زمان ممکن

    6-درک و پذیرش منطقی شرایط و پشتکار فراوان برای انجام فعالیتها

    7-اعتماد وافر نسبت به سایر افراد و مردم

    8-انجام فعالیت به منظور  دستیابى و تحقق موفقیت

    9-فراگرفتن ابزارها و روشهاى تقویت حافظه

    10-برخورداری از نیروی جسمانی و سلامت بدنی

    11-داشتن دیدگاههای روشن و آشکار واندیشه ی نافذ و بینشی فراگیر

    12-داشتن آرزوهایی هدفمند و قابل دستیابی و به عبارتی نزدیک به حقایق

    13-انعطاف پذیری در عین استواری و پایداری در رسیدن به اهداف

    14-میانه روی وپرهیزاز افراط و تفریط

    15-برخورداری از شخصیت پایدار و غیر متزلزل

    16-بردباری و صبر در حل مشکلات

    17-خویشتن داری در جایگاهها و موقعیتهای سخت و برانگیزاننده

    18-آرامش در برابر بحران

    19-واقع بینی در برخورد با مسائل

    20-رعایت اصول و موازینی ( ارزش ) چون نظم ، ترتیب و احترام به زمان بندیها

    احترام به مقررات و آئیین نامه های سازمانی

    21-یکسان نگری به حال و آینده (چرا که نبایستی این دو را فدای یکدیگر کرد)

    22-قاطع بودن در تصمیم گیری و درگیر شک و تردید نگشتن

    23-پایبندی به تصمیماتی که با اندیشه و مشاوره اتخاذ گردیده اند

    24-روحیه هم کارى وهم بستگی در سیستم مدیریتى

    25-داشتن روحیه انتقاد پذیر

    26-سیستم مدیریتی هدف گراو واقع گرا.

    27-گوش فرا دادن به صحبت ها و نظرات دیگران و احترام به آنها

     حال شخصی که مدیریت یک اداره ویا مدرسه را بعهده دارد باید همهء صفات ممتاز را نسبت به سائرین باید داشته باشد، در این امر تنها خود پیامبر(ص) بعد از خداوند (ج) شارع دین و معصوم است، باقی همهء جانشینان ایشان از این امر مستثنی نیستند و باید در صفات ایمان، تقوی، دانش، عدالت، طهارت، راستی، وفا، شجاعت، همت، مدیریت، قاطعیت، فصاحت، بلاغت، حکمت، درایت، شناخت و... در آخر حتی در حسن صورت نسبت به همهء افراد جامعه برتر باشد.
    برای  تشخیص چنین  شخصی چه چیزی لازم است وچگونه می توان ان را از دیگران تمییز داد؟این یک سؤال اساسی است. در جوامع عقب مانده که سطح دانش و بینش پایان است، حتی مردم در شناخت اصول و قوانین خود از آگاهی اندکی برخوردار نیستند این انتخاب خیلی مشکل است.
    راه حل اینست که مردم با یک اخلاص و دید درست کسانی را از میان خود که به ایشان گمان نیک دارند انتخاب نمایند و آنهارا ملزم بسازند که از میان خود کسی را برای ادای این امر خطرناک و بسیار دشوار بر گزینند، این یگانه راهست.
    اگر در انتخاب مردم صفات غیر از صفات در بالا ذکر شده، مثل قوم، قبیله، نژاد، زبان، پول و... مقصود و منوط بود اینجاست که از ابتداء ما به سوء مدیریت دچار میشویم، چون در یک بینش بسیار ابتدائی مدیر باید ارضای خاطر کسانی را که برایش بخاطر قوم، قبیله، نژاد، زبان، پول و... رأی داده اند نگاهدارد، در غیر این صورت بقایی خود را نا ممکن میداند.
    هر چه اگر انتخاب به اساس شروط و ارزشهای خوب یاد شدهء قبلی باشد، چنین رئیسی هیچگاه ارزشهای مطرح نزد خود را بخاطر ارضای دیگران زیر پای نمیگذارد و در صورت بکار گرفتن عدالت اجتماعی حامیان بیشتر و صادقتر پیدا میکند.



    فلاح ::: دوشنبه 86/9/12::: ساعت 8:14 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    نقش فرهنگ در پیشرفت تحصیلی دانش آمو زان در تمام مقاطع تحصیلی بسیار زیاد است اما در هر مقطعی باید از دید گاه ویژه ای به آن نگریست عوامل فرهنگی در مقطع متوسطه سهم بسزا یی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارد. زیرا که در این مقطع دانش آموزان از نظر سنی رشد نموده و آمادگی کافی برای پذیرش بسیاری ازمسائل را پیدا نموده اند. حال اگر این پتانسیل در جهت مثبت به کار گرفته شود ، بسیار گره گشا خواهد بود و عامل مهمی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان به حساب خواهد آمد و اگر خدای نخواسته به انحراف کشیده شود و در جهت منفی به کار گرفته شود اثرات مخرب آن بسیار زیاد خواهد بود. زیرا فرهنگ شخصیت افراد را می سازد و با درونی شدن در وجود آنها عامل هدایت کننده ی آنهاست . بنا بر این هم می تواند سکوی پرتاب فرد به سوی رشد و ترقی بوده و او را به اوج برساند و هم می تواند او را به انحطاط و سقوط بکشاند . پس باید مسئولین امر به این نکته توجه نموده و زمینه هایی را فراهم آورند که سبب رشد فرهنگی دانش آموزان گردد و عوامل انحراف را شناسایی نموده و راه را بر کجروی ها ببندند . البته باید اذعان داشت که مسائل فرهنگی باید از پایه ی ابتدایی مد نظر قرار گیرد و روی ارزشها و هنجار های اجتماعی از کودکی تاکید گردد و اموری که آینده می خواهیم به آن برسیم از پایه روی آن کار شود مثلا اهمیت علم و دانش بعنوان یک ارزش اساسی از کودکی مورد تاکید قرار گرفته ودر این موردخانواده ، مدرسه و جامعه هماهنگ عمل نمایند. همچنین فقط این مورد در شعار مطرح نباشد بلکه عملابه آن توجه شده ودانش آموز،آن را را عملا مشاهده نماید با نگاهی به جوامعی که امروز توسعه یافته اندمشاهده می کنیم که این کشور ها به آموزش و پرورش بهای زیادی داده و این مورد را درجامعه نهادی نموده اند. در کشوری که به علما وصاحب نظران اهمیت داده می شود و از جایگاه ویژه ای بر خوردارند بی شک این مورد انگیزه ای قوی برای آموزش ایجاد خواهد نمود. همچنین باید زمینه ای ایجاد شود که افراد تحصیل کرده دغدغه معاش نداشته باشند. زیرا اگر قرار باشدنقش مسائل اقتصادی را نادیده بگیریم  

    موفقیت زیادی حاصل نخواهد گردید. بنا براین باید طوری برنامه ریزی شود که افراد ضمن ارتقاء فرهنگی از نظر اقتصادی نیز بی نیاز گردند البته منظور از ارتقاء فرهنگی تنها آموزش در زمینه ای خاص نیست زیرا آموزش در هر زمینه ای که باشد ارتقاء سطح فرهنگ را به همراه خواهد داشت. چه در زمینه ی اقتصادی وچه در زمینه ی علوم فلسفی ویا علوم تجربی باشد .دانش حد ومرز ندارد ودر تمام زمینه ها امروزه راه باز است اما باید زمینه ی لازم وجود داشته باشد وبستر لازم فراهم آمده باشد. در مقطع متوسطه دانش آموز گرفتار بحران های زیادی است و مسائل زیادی را باید برای خود حل نماید مرحله بازاندیشی در مورد ارزشهاو هنجار هاست و مواردی که در کودکی برای او درونی شده نسبت به آنها باز اندیشی می نماید از نو آنها را مورد تجزیه ونحلیل قرار می دهد وآنها را می آزماید پس باید وی را کمک نموده تا از این تجربه سر بلند بیرون آید اشتباهات را اصلاح نموده و تجربیات موفق را تایید نماید لازم به ذکر است که در این مرحله بسیاری از دام ها برای وی گسترده شده است ودر این باز اندیشی او را به بیراهه می کشاند تا به حال بحث تهاجم فرهنگی را زیاد شنیده ایم ومی دانیم که کشور های غربی هر ساله بودجه های کلانی صرف تهاجم فرهنگی می نمایند زیرا در یا فته اند که بهترین راه تسلط بر هرملتی اضمحلال فرهنگ آن جامعه است و به همین جهت ارزش های اصلی اساسی آن جامعه را هدف قرار می دهند بنا بر این چون جوانان و نو جوانان بدلیل موقیت خاص سنی خود از بقیه افراد جامعه آسیب پذیرترند بیشتر مورد حمله ی دشمن قرار می گیرند پس باید هوشیارانه عمل نمود ومراقب این گل های آسیب پذیر بود. البته در شرایط امروزی کار بسیار دشواراست .زیرا در عصر ارتباطات انتقال معانی بسیار آسان وسریع انجام می گیرد ودشمن با حیله ها ی بسیار جوانان را جذب می نماید از طریق سایت غیراخلاقی اینترنتی، از طریق فیلم های مستهجن از طریق ماهواره و پخش سی دی های خلاف قشر جوان جامعه را به بیراهه می کشاند ودرمقطع متوسطه متاسفانه بدلیل آسیب پذیری دانش آموزان این مشکلات بیشتر است با توجه به مسائلی که بیان شدلازم است مسئولین محترم در این مورد چاره اندیشی نموده و راهکار های لازم برای برخورد با این مشکلات را بیابند

     



    فلاح ::: دوشنبه 86/9/12::: ساعت 8:13 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     

    خواه گرداننده یک سازمان بزرگ باشید یا سرپرست یک خانواده یا مدیر یک مرکز آموزشی  با بکارگیری سه فن ساده وعملی که در ادامه آشنا خواهید شد می توانید یک مدیر موفق و کارآمد باشید

    با این آرزو که با کاربرد معلومات کسب کرده از این مجموعه از نشاط بیشتر وتندرستی بیشتر و زندگی پربار تر بهره مند شوید

     

    اولین رمز ساده مدیریت هدف گذاری یک دقیقه ای است، هدف گذاری یک دقیقه ای یعنی :

    1-     روی هدف ها توافق کنید

    2-     عملکرد یا رفتار های خوب و درست راشناسایی کنید

    3- هدف ها را با کمتر از دویست وپنجاه کلمه یاد داشت نمایید .

    4- هدف را بخوانید. ودوباره بخوانید ، این کار هر بار فقط یک دقیقه وقت می گیرد .

    5- هر از گاه ، در طول روز یک دقیقه را صرف بررسی عملکرد ، اجرا ، یا رفتار خود کنید .

    6- ببینید آیا عملکرد ، اجرا یار فتار شما با هدفتان مطابقت دارد یا ندارد .

     

    رمز دوم تمجید یک دقیقه ای

    تمجید یک دقیقه ای وقتی موثر است که شما :

    1-     قبلا به افراد وکادر بگویید چگونگی عملکرد شان را به ان ها اطلاع خواهید داد.

    2-     افراد را فوری تمجید کنید .

    3-     به افراد بگویید چه کاری را درست انجام داده اند . در این کار صریح باشید .

    4-   به افراد بگویید ازاین که کار رادرست انجام داده اند راضی و خشنود هستید و بگویید طرز اجرا ور فتار آن ها به سازمان وافراد دیگری که در آن کار می کنند کمک می کند .

    5-     با چند لحظه سکوت ، فر صت دهید آن ها خوش حالی ورضایت شما را حس کنند.

    6-     تشویقشان کنید که همیشه درست رفتار کنند

    7-   با قدر دانی دست بر شانه شان بزنید ویا با آن ها دست بدهید ،به گونه ای که متوجه شوند از موفقیتشان در سازمان حمایت و پشتیبانی خواهید کرد .

     

    رمز سوم توبیخ یک دقیقه ای

    توبیخ یک دقیقه ای وقتی موثر است که :

    1-     قبلا به افراد بگویید که ان ها را با صراحت از چگونگی عملکرد ورفتارشان مطلع خواهید کرد

     

    (نیمه اول توبیخ)

    2-     افراد را بی درنگ توبیخ کنید .

    3-     با صراحت اشتباهشان را برایشان بگویید .

    4-   به افراد بگویید از این که کار رادرست انجام نداده اند ، شما به عنوان مدیر چه احساسی دارید ، با صراحت احساس خود را برایشان بیان کنید .

    5-     در آن حال ناراحت چند ثانیه سکوت کنید تا افراد دلخوری وحال بد شما را حس کنند .

    (نیمه دوم توبیخ )

    6-     با آن ها دست بدهید ، ویا با مهربانی بر شانه شان بزنید تا احساس کنند در کنارشان هستید و

    7-     به آن ها بگویید که افراد با ارزشی برای شما هستند .

    8-     تاکید کنید که آن ها شخصا آدم های خوبی هستند

    9-     خود درک کنید که وقتی توبیخ تمام شد ، مسئله تمام شده است .

     

     

    ((



    فلاح ::: دوشنبه 86/9/12::: ساعت 8:12 عصر
    نظرات دیگران: نظر

     

      یکی از اهداف اصلی جوامع رسیدن به توسعه در همه ابعاد است. تحقق توسعه در یک جامعه به عوامل متعددی چون سرمایه، تکنولوژی، نیروی انسانی متخصص و متعهد، مدیریت کارآمد و اثربخش نیازمند است. این عوامل و به کارگیری آنها مستلزم توسعه فرهنگ، ارزشها و باورهای خاص و یژه‌ای مانند ترقی‌خواهی، خردگرایی، آزادی اندیشه، شکیبایی، نوآوری، تلاش مستمر، صرفه‌‌جویی، نظم، انضباط، کار گروهی و خلاقیت است.

    بنابراین وجود یک نظام فرهنگی کارآمد که درصدد رشد، تکامل و مطلوبیت جامعه است می‌تواند مبنای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی یک جامعه گردد. آموزش و پرورش تنها نهادی است که به صورت رسمی وظیفه تعلیم و تربیت افراد جامعه را در ابعاد گوناگون اقتصادی، فرهنگی و سیاسی به عهده دارد.

    دوره متوسطه به دلیل آماده‌سازی نیروی انسانی برای ورود به جامعه و بازار کار، مسئولیت‌پذیری، استقلال‌طلبی و رشد شناختی و عاطفی نوجوانان و نهادینه کردن فرهنگ توسعه از اهمیت خاصی برخوردار است. حرکت در راستای این اهداف مستلزم توجه خاص به نظام آموزشی دوره متوسطه، اهداف، محتوی کتب تحصیلی، شیوه‌های تدریس و چگونگی ارزشیابی پیشرفته تحصیلی است.

    در طول دهه گذشته برای افزایش عملکرد مدارس، اصلاحات آموزشی زیادی به عمل آمده است. این افزایش انتظارات با عنایت ویژه به شیوه مدیریت و چگونگی اداره مدرسه همراه بوده است. در این رابطه اکثر نظامهای آموزشی جنبش و نهضتی برای بهبود مدیریت مدارس بوجود آمد.

    در حال حاضر مجموعه منظمی از پروژه‌های بهبود مدرسه و مدیریت مدارس در دسترس است که عوامل مؤثر بر بهبود مدیریت مدارس را تا حدودی شناسایی نموده‌اند و می‌تواند مورد استفاده مدیران قرار گیرد.



    فلاح ::: دوشنبه 86/9/12::: ساعت 8:9 عصر
    نظرات دیگران: نظر

    آمار نشان داده که ذهن انسان در زمان های کوتاه و مکرر بسیار متمرکزتر از زمان های طولانی عمل می کند. بنابراین حتی اگر فقط ده دقیقه برای درس خواندن فرصت دارید، آن را به فواصل زمانی کوتاهتر تقسیم کنید. همچنین بهتر است پس از هر ده دقیقه درس خواندن به خودتان استراحت بدهید.
    از آنجا که مغز انسان به منظور ساخت پروتئین و تجدید نیرو به زمان نیازمند است، این روش کارایی بسیاری دارد. زمان استراحت به مغز فرصت جذب آموخته ها را می دهد، در مقابل درس خواندن برای مدت زمان طولانی نه تنها کسالت آور است، بلکه باعث خستگی، ایجاد استرس و گیج شدن می شود، در نتیجه قدرت یادگیری را کاهش می دهد.
    با خیالی آسوده استراحت کنید
    اگر زمان شما اجازه می دهد به منظور تجدید قوا، یک روز کامل را به استراحت بگذرانید. با این کار ممکن است احساس عذاب وجدان کنید و مرتبا با خود بگوئید : باید امروز را هم درس می خواندم و زمان گرانبهایی را که به استراحت تخصیص داده اید، با استرس سپری کنید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، فراموش نکنید که در حالت استرس مغز اطلاعات جدید را جذب نمی کند. یک روز را به فراغت بگذرانید و احساس بدی از درس نخواندن خود نداشته باشید.
    وضعیت جسمی خود را در نظر بگیرید
    در زمان هایی که خسته، عصبانی ، حواس پرت و شتاب زده هستید درس نخوانید. زمانی که مغز انسان در حالت آرامش است، مانند یک اسفنج اطلاعات را جذب می کند، برعکس زمانی که استرس دارید، تلاش شما برای یادگیری بی فایده است، زیرا در چنین حالتی مغز اطلاعات را دفع می کند. هیچگاه در زمانی که فکر شما به چیزهای دیگری مشغول است، خود را مجبور به درس خواندن و یادگیری نکنید، این کار چیزی جز اتلاف وقت نیست.
    درس ها را در همان روز مرور کنید
    زمانی که چیز جدیدی یاد می گیرید، سعی کنید در همان روز نکات مهمش را دوره کنید. با گذشت چند روز، برای یادآوری آن مطالب به تلاش بیشتری نیاز خواهید داشت. به هر حال یک مرور سریع در انتهای روز، باعث ماندگاری بیشتر در مغز و یادآوری آسانتر مطالب خواهد بود.
    مرحله به مرحله پیش بروید
    ممکن است باور نداشته باشید که همیشه از کل به جزء و از بزرگ به کوچک رسیدن ، روش کارایی در امر یادگیری در سنین مختلف است. در زمان درس خواندن ابتدا سعی کنید یک درک کلی از مطلب داشته باشید سپس وارد جزئیات شوید، با این روش امکان موفقیت شما بیشتر می شود.
    محیطی مناسب برای درس خواندن فراهم کنید
    همیشه فراهم کردن محیط مناسب برای درس خواندن را در اولویت اول قرار دهید. به طور مثال اگر به سکوت احتیاج دارید، تمام سعی تان را برای ایجاد یک مکان دور از سر و صدا برای موفقیت در درس خواندن ، به کار بگیرید.
    میزان خستگی مغزتان را در نظر داشته باشید
    کاملا طبیعی است که گاهی مغز انسان در اثر خستگی، مطالب را فراموش می کند، این امر هرگز بدان معنا نیست که شما آدم کودنی هستید، به جای عصبانی شدن، سعی کنید چنین حالتی را پیش بینی کنید و با آن کنار بیایید.
    تصور کنید که مغز شما لایه های اطلاعات را به ترتیب روی هم می چیند، با قرار گرفتن اطلاعات جدید در سطوح بالا، اطلاعات لایه های پایین تر کهنه شده و به آسانی قابل دسترس نخواهند بود، بنابراین به فراخوانی شما دیرتر جواب می دهند، مرور کردن تنها روش جلوگیری از چنین پیشامدی است.
    با برنامه ریزی مناسب، درس خواندن را به عادت تبدیل کنید
    عموما اگر ساعات مشخصی از روز را برای درس خواندن برنامه ریزی کنید، خیلی زود به آن عادت خواهید کرد. بدون تخصیص ساعات مشخصی از روز، ممکن است هیچگاه وقت درس خواندن پیش نیاید. یک روش مناسب برای این کار یادداشت کردن زمان در دفتر روزانه است، درست مثل اینکه از پزشک وقت گرفته اید، مثلا در دفتر یادداشت خود بنویسید : 2 تا 4 بعد از ظهر درس خواندن
    هدف داشته باشید
    یکی از دلایل اصلی که باعث می شود افراد به اهداف خود نرسند این است که معمولا آنها را دست نیافتنی می پندارند. در صورتی که با برنامه ریزی و مدیریت صحییح می توان به کلیه اهداف خود دست یافت.
    کافی است سعی کنید فرق بین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود را دریابید، اهداف بلند مدت را مانند یک رویا در ذهن بپرورانید و نگه دارید، در عین حال فعالیت های روزانه زندگی را به اهداف کوتاه مدت اختصاص دهید.
    ناامیدی دشمن یادگیری است
    افرادی که دائما خود را به دلیل کندی در یادگیری سرزنش می کنند، حتی اگر پیشرفتی مناسب و قوه یادگیری بالایی داشته باشند، همواره در استرس به سر می برند. در مقابل افرادی که به خود و سرعت یادگیری شان اطمینان دارند، حتی اگر از هوش و استعداد کمتری نسبت به گروه قبل برخوردار باشند، نتیجه کارشان بهتر است، زیرا این افراد انرژی خود را صرف نگرانی و حساسیت های بی مورد نکرده ، آهسته و پیوسته پیش می روند.


    فلاح ::: جمعه 86/9/9::: ساعت 10:12 صبح
    نظرات دیگران: نظر


    تحصیل دیروز بذری است که ثمره ئ آن را فردا درو خواهی کرد .
    " ساموئل آدامس "


    چگونگی ترغیب دانش آموزان به کتابخوانی


    - مقدمه :


    کتاب درزندگی ما اهمیت زیادی داردودرتعالیم اسلامی نیزکتاب وسیله ی رسیدن انسان به کمال است. ما می دانیم که امروزه با موانع توجه بسیاری روبه رو هستیم نه فقط حضور مسلط تلویزیون بلکه فعالیت های بی پایان بعد از مدرسه تکالیف مدرسه و...زندگی بچه ها را پر کرده است.درعین حال مابایدبتوانیم خواندن و کلمات وادبیات رابرای بچه ها سرگرم کننده وجذاب کنیم. برای این کار روش های متعددی وجوددارد که برخی از آن ها عبارتند از:


    1- خانواده :


    مهم ترین نقش درتشویق بچه ها به مطالعه به عهده خانواده است. اگر پدر ومادرساعاتی از وقت خودرا به مطالعه اختصاص دهند فرزندان آن ها نیز به مطالعه علاقه مند خواهند شد.


    2 - آگاهی معلم :


    معلم بایدازکتاب های مختلف مربوط ومناسب باشرایط سنی دانش آموزان آگاهی داشته باشدوآن ها را به دانش آموزان معرفی کندتا آن -ها کتاب های مناسب را مطالعه کنند.


    3-غافلگیر کردن بچه ها:


    حتما" بایددر جایی کتاب بخوانید که دانش آموزان شماراببینندزیرا

    اگرشما کسی را ببینید که کتاب می خواند نمی توانید خودتان را نگه دارید ومی -پرسید:چه کتابی می خوانید؟بگذارید بچه ها هم درمورد شما همین طور باشند.


    4-ارزش دادن به کتاب خوانی بچه ها :


    پرسش ازبچه ها در باره ی کتا ب هایی که مطا لعه می کنند واز آن ها بخواهیم که توضیحی درمورد کتاب ونویسنده ی آن بدهند ودادن امتیاز به آن ها چون بچه ها دوست دارندبه خواندن آن ها ارزش داده شود.


    5- اختصاص زنگی به نام زنگ کتاب خوانی در مدرسه :


    اگر از دوره ی ابتدایی زنگی به نام زنگ کتا ب خوانی نیزمانندسایرزنگ های درسی برای بچه ها وجود داشته باشد هم مدرسه وهم کتاب خواندن برای بچه ها جذاب ودوست داشتنی می شود.

    6-عوض کردن مبنای نمره از خوب جواب دادن به خوب سؤال کردن :


    یعنی وقتی بچه ای خوب جواب می دهد نمره ی 20 می گیرد.درصورتی که اگر مبنای نمره پژوهش باشد تاثیر بیشتری خواهد داشت. دانش آموز وقتی باید نمره ی خوبی بگیرد که بتواند پرسش های خوبی ازهر درسی ارائه دهد وخودنیزتوانایی پاسخ گویی به پرسش ها را از طریق پژوهش به دست آورد.


    7- نگا هی جدید به نمایشگاه :


    معلم می تواند کتاب های مختلف را به صورت نمایشگاه در معرض دید دانش آموزان قرار دهد واز آنها بخواهد کتاب هارابخوانندو نقد کنند و نظرشان را بنویسند وبه نظرات آن ها امتیاز دهد.


    8-آفرینش فضا :


    بچه ها برای خواندن به مکان های امن وراحت علا قه دارنداگربتوانیدمکانی در کلاس یــــــــــا ؛

    کتابخانه کنار بگذاریدتابچه ها برای خواندن در آن جا آزاد باشند. صندلی های نرم یا حتی وسایلی مثل چادر اسباب بازی عالی هستند.


    9- تشویق دانش آموزان کتاب خوان:


    هرماه به دانش آموزی که بیشترین کتاب را از کتابخانه ی مدرسه امانت گرفته ومطالعه کرده یک کتاب به عنوان جایزه اختصاص دهیم و ا تابلوی اعلانات مدرسه نام او را بنویسم تا همه ی بچه هابا همدیگر در خواندن کتاب رقابت داشته باشند.


    10- استفاده از روزنامه :


    روزنامه ارزان ترین وسیله ی مطالعه است ودر آن درباره ی همه ی موضوعات درسی مطلب وجود دارد ما می توانیم در همان آغاز شروع سال تحصیلی که دانش آموزان را گروه بندی می کنیم از سرگروه ها بخواهیم دفتری تهیه کنند وافراد دیگربا همکاری سر گروه خود مطالب مربوط به هر درس را از روز نامه جدا کنند ودرآن دفتر بچسبانند ودر پایان هر ترم نمره ی فعالیت گروهی به آن تعلق بگیرد.


    11- خرید کتاب به صورت کلاسی ومطالعه ی آن به طور گروهی:



    هر ماه یک کتاب خوب باهمکاری دانش آموزان هر کلاس تهیه شود وبعد به نوبت در اختیار گروه های کلاسی قرار داده شود تا مطا لعه کنند وبرداشت خودرا بنویسند .


    12- تهیه ی ماهنامه ادبی و علمی :


    حداقل ماهی یک بار به همراه دانش آموزان به کتابخانه برویم وروش صحیح مطالعه را به آن ها بیاموزیم وهم این که از آن ها بخواهیم مطالبی در باره ی موضو عات مختلف اعم از حدیث و نکته های علمی مربوط به هر درسی را پیدا کنند وبنویسند تا مطالب آنان جمع آوری شود و توسط دبیران ادبیات با ویرایش صحیح با ضمیمه عکس دانش آموزانی که ازنظر درسی پیشرفت کرده اند

    به صورت ماهنامه منتشر شود.


    13 – استفاده ازکتاب به عنوان جایزه وتشویق :


    درروز دانش آموز (13آبان ) ویا به هر مناسبتی که بخواهیم دانش آموزی را تشویق کنیم به جای خودکارو... به بچه کتا ب هایی را که مناسب سن وعلاقه ی آن ها باشد هدیه بدهیم


    فلاح ::: جمعه 86/9/9::: ساعت 9:53 صبح
    نظرات دیگران: نظر

    <      1   2   3   4      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 1
    بازدید دیروز: 15
    کل بازدید :303286

    >>اوقات شرعی <<

    الکسا


    >> درباره خودم <<
    تجربه های مدیریت  راهنمایی فاطمیه
    فلاح
    این وبلاگ حاوی مقالات، تجربیات و نکاتی پیرامون مدیریت مدرسه و اجتماع می باشد. امیدوارم مورد استفاده سایرین قرار گیرد. هرگونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ موجب امتنان است.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    تجربه های مدیریت  راهنمایی فاطمیه

    >>لینک دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<