سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دانشمند چراغ خدا در زمین است، پس هرکس که خداوند خیرش را بخواهد، از آن پرتوی بر می گیرد . [امام علی علیه السلام ـ در حکمتهای منسوب به ایشان ـ]
تجربه های مدیریت راهنمایی فاطمیه
  • پست الکترونیک
  • شناسنامه
  •  RSS 
  • پارسی بلاگ
  • پارسی یار
  • 1-والدین برای این که بتوانند در خصوص محاسن ومعایب رسانه ها ،راهنمایی خوب و مؤثر برای فرزندانشان باشند باید دراین زمینه ، مطالعه و مشاوره کرده ،اطلاعات و مهارت های خود را افزایش دهند تا توصیه های آنان برای فرزندان قابل قبول و دارای دقت و اعتبار باشد.

     

    2- اینترنت ،خود به خود چیز بدی نیست ،مهم نحوه ی استفاده از آن است. آیا شما حاضرید فرزندتان را ،که هنوز شنا کردن بلد نیست ،در استخر عمیق یا دریا رها کنید؟پس چگونه حاضرید فرزندتان را بدون مهارت و آمادگی لازم در اقیانوس اطلاعات ،تصاویر ،فیلم ها و برنامه های مختلف با محتوای گوناگون فرهنگی-اجتماعی رها کنید؟

     

    3-ورود رسانه ها به خانه ،یعنی ورود غریبه ها به خانه  هرگز برنامه ها و فیلم هایی را که متناسب با فرهنگ ،سن و درک فرزندتان و ارزش های اخلاقی نیست ، با فرزندتان تماشا نکنید.

     

    4-برای تماشای تلویزیون وبازی با رایانه در منزل ،ضوابطی که قابل اجرا باشد ،با نظر فرزندتان تعیین کنید و خود به آن عمل نمایید.محدودیت هایی را متناسب با سن و دوره ی تحصیلی فرزندتان اعمال کنید (هرگز بدون زمان بندی و محدودیت ،پلی استیشن ،رایانه و تلویزیون را در اختیار آنها ،حتی قبل از دبستان قرار ندهید تا به صورت یک عادت و اعتیاد غلط در بیاید ؛ در این صورت در مراحل بعدی ،اصلاح وکنترل به راحتی قابل اجرا نیست ).

     

    5-برای اینکه استفاده از رسانه ها به عنوان یک عادت مضر در نیاید ،برنامه ی رندگی خود و فرزندتان را متنوع کنید؛مثلاَ از طریق :کتابخوانی ،قصه گویی ،نقاشی ،انجام  کارهای دستی وامور هنری ،رفتن به موزه ها ،کتابخانه ها ،پارک ها ومساجد ،ورزش کردن و... برای اینکه فرزندان شما به مطالعه وسایر فعالیت های مثبت ،علاقه مند شوند ،خودتان نیز باید در عمل ،اهل مطالعه و دیگرفعالیت های مفید باشید.بدین منظور نباید خودتان در حالی که روبروی تلویزیون می نشینید و مقابل آن به خواب می روید ،از فرزندتان بخواهید تلویزیون تماشا نکند و به مطالعه بپردازد نیومن به نقل از بیابانگرد(1384،ص242)با تحلیل 23 تحقیق ،عنوان می کند که پیشرفت تحصیلی  در میان کودکانی که در هفته ده تا پانزده ساعت تلویزیون تماشا می کنند ، درمقایسه با کودکانی که کمتر از ده ساعت تلویزیون تماشا می کنند در بالاترین حد است و سپس با افزایش ساعات تماشا (بیست تا چهل ساعت در هفته) میزان پیشرفت تحصیلی به طور چشمگیری کاهش می یابد.

     

    6-در خرید بازی های رایانه ای دقت کنید تا بهترین بازی های موجود در بازار را ،که برای رشد زهنی ،خلاقیت ،تجسم فضایی و سایر مهارت های فرزندتان مفید است با مشورت افراد خبره و مطلع انتخاب کنید .از خرید بازی های خشن و مبتذل نیز جداَبپرهیزید.

     

    7-به خاطر داشته باشید که استفاده ی بیش از حد از رسانه ها توسط فرزندان سبب بروز رفتارهای پرخاشگرانه ،خشن وانتقام جویانه ،بی اعتنایی به ارزش های خانوادگی و بی علاقگی به درس و مسئولیت پذیری می شود .بهتر است هنگام تماشای فیلم ها و بازی های ویدئویی ورایانه ای ،برای فرزندانتان(از سنین پایین)توضیح دهید که صحنه های فیلم غیرواقعی است و نباید سخنان زشت و غیراخلاقی بازیگران را الگو قرار دهند.

     

    8-استفاده ی کنترل نشده از رسانه ها در منزل توسط خانواده های ایرانی (چهارساعت ونیم در روز)موجب کاهش ارتباط بین فردی و چهره به چهره ی اعضا با هم شده این امر فضای انفرادی را به جای فضای جمعی و اجتماعی خانواده حاکم می کند و کم کم افراد خانواده ترجیح می دهند به طور جداگانه (فردی)در اتاق خود تلویزیون و رایانه ی مستقل داشته باشند و این یعنی حذف تعامل و تعلیم و تربیت خانوادگی ،بنابراین با توجه به اهمیت موضوع ساعاتی را در منزل بدون تماشی تلویزیون و... به گفت وگو با همدیگر در فضای با نشاط و دوست داشتنی سپری کنید مخصوصاَ بهتر است که هنگام غذا خوردن از رسانه ها استفاده نشود.

     

    9-والدین باید بدانند که رسانه هی جمعی امروزه نقشی فراتر از یک وسیله ی سرگرم کننده دارند در واقع این وسایل به ابزاری فرهنگ ساز مبدل شده اند قدرت های مسلط جهانی می کوشند با استفاده از این ابزار زمینه های نفوذ فرهنگی خود را در سایر جوامع فراهم آورند.

     

    10-کشورهای غربی با استفاده از تکنولوژی رسانه ای برتر و استفاده از جذابیت های آن سعی در انتقال و آموزش ارزش های فرهنگ غربی خود به سایر جوامع از جمله کشور ما دارند در این میان کودکان و نوجوانان در اولویت اند بنابراین شما با دست خود این فرصت را در اختیار آنان قرار ندهید.

     

    11-سعی کنید مهارت های اساسی زندگی در عصر انفجار اطلاعات همچون :انتخاب گری ،خلاقیت ،مدیریت زمان و... را به فرزندان خود بیاموزید تا بدون آگاهی و هدف در امواج اطلاعات و تصاویر ماهواره و اینترنت غوطه ور و غرق نشوند.

     



    فلاح ::: شنبه 86/9/24::: ساعت 9:1 عصر
    نظرات دیگران: نظر


    لیست کل یادداشت های این وبلاگ

    >> بازدیدهای وبلاگ <<
    بازدید امروز: 2
    بازدید دیروز: 6
    کل بازدید :303135

    >>اوقات شرعی <<

    الکسا


    >> درباره خودم <<
    تجربه های مدیریت  راهنمایی فاطمیه
    فلاح
    این وبلاگ حاوی مقالات، تجربیات و نکاتی پیرامون مدیریت مدرسه و اجتماع می باشد. امیدوارم مورد استفاده سایرین قرار گیرد. هرگونه کپی برداری از مطالب این وبلاگ موجب امتنان است.

    >> پیوندهای روزانه <<

    >>فهرست موضوعی یادداشت ها<<

    >>آرشیو شده ها<<

    >>لوگوی وبلاگ من<<
    تجربه های مدیریت  راهنمایی فاطمیه

    >>لینک دوستان<<

    >>اشتراک در خبرنامه<<
     

    >>طراح قالب<<